1 דקות קריאה
החיים בקרוואן

אחרי ותק של שבועות רבים בקרוואן גם בטיול בפינלנד שעשינו לפני שנה וגם בטיול הנוכחי בניו זילנד אני מרגישה שצברתי מספיק ידע לתת כמה טיפים שימושיים לחיים בקרוואן ובעיקר להפיג חששות מטיול מהסוג הזה, שהוא אמנם שונה, אבל באמת באמת נפלא וכיפי למשפחה עם ילדים.

הזמנת הקרוואן

כלל מספר אחד בהזמנת קרוואן הוא להזמין כמה שיותר זמן מראש. מחירי קרוואנים עולים כל הזמן (באירופה למשל המחיר עולה כמעט כל שבוע), הזמינות שלהם יורדת ואין שום סיבה לחכות לרגע האחרון כי ככל שעובר הזמן הסיכוי לקבל בדיוק את הדגם והגיל של הקרוואן שתרצו הולך ויורד.

למשפחה של 2-3 ילדים כדאי להזמין קרוואן שמיועד לשישה ובו מיטה זוגית מעל תא הנהג, מיטה זוגית בקצה השני של הקרוואן (יכולה להיות קבועה ויכולה להיות מהסוג שהופכת לפינת אוכל גדולה) וכן מושבים באמצע הקרוואן שבזמן השינה, יחד עם השולחן שביניהם, הופכים למיטת יחיד עם אפשרות למיטה זוגית. קרוואן מהסוג הזה הוא מרווח ונוח מספיק למשפחה.

גיל הקרוואן – במידה ורוצים להזמין קרוואן חדש יחסית, החלוקה היא עד שנה על הכביש (יקר יותר), ו1-3 שנים על הכביש (קצת יותר זול). בשתי הפעמים היה לנו קרוואן חדש עד שנה על הכביש, כשבפינלנד היו אפס תקלות או בעיות, ובניו זילנד התגלו כמה (למשל הייתה בעיה בחימום שלא ממש פתרו לאורך הטיול). סביר להניח שבקרוואן חדש יותר יהיו פחות תקלות, עם זאת במידה ומדובר בפער מחירים גבוה מאוד לטובת קרוואן קצת פחות חדש לא בטוח שקרוואן חדש מאוד שווה את זה. כן חשוב לשים לב שמדובר בחברה שנותנת שירות טוב וזמין (שווה לחפש המלצות בקבוצות שמיועדות לטיולים באותה המדינה שאתם הולכים לטייל).

אנחנו נעזרנו בשתי הפעמים בחברת מוטורהום הישראלית, שהצעת המחיר שקיבלנו דרכם הייתה לא פחות אטרקטיביבת מאשר לשכור קרוואן ישירות מסוכנות מקומית. בפעם השניה שהזמנו דרך מוטורהום קיבלנו הנחה משמעותית של לקוח חוזר מה שהפך את המחיר לעוד יותר משתלם. לרוב אפשרי גם להוריד במעט את המחיר ביחס להצעת המחיר הראשונית שמקבלים.

ביטוח – העצה הכי טובה שאפשר לתת היא לעשות את הביטוח המקיף ביותר שיש. תאונות קרוואן, גם הפגיעות הקטנות ביותר, יכולות להיות עסק מאוד יקר וחבל לקחת סיכונים מיותרים.

תוספות – לפעמים המחיר של הקרוואן כולל גם תוספות כמו מצעים ומגבות, ציוד בישול וכו'. כמובן כדאי לנסות להכניס את הכל למחיר שקיבלתם. במידה ויש לשלם תוספת מחיר (בניו זילנד לא נדרשנו, אבל בפינלנד דווקא כן), שווה לבדוק לגבי מצעים ומגבות האם ניתן לרכוש בזול באיזו רשת בקרבת השכרת הקרוואן. כך עשינו בפינלנד וזה השתלם מאוד.

בדיקות הקרוואן בעת הקבלה שלו

נושא קבלת הקרוואן ויסודיות הבדיקה שלו לפני שיוצאים לדרך הוא מאוד מאוד חשוב, בטח כשמטיילים עם קרוואן בפעם הראשונה, אבל לא רק. לכל סוכנות נוהלים משלה – למשל בפינלנד קיבלנו סרטון הדרכה מקיף מאוד, וגם הדרכה פרונטלית יסודית ומצוינת. בניו זילנד לעומת זאת ניסו לנפנף אותנו די מהר וכמעט ולא סיפקו הדרכות והסברים.
אז מה מומלץ לעשות:

1. להתעקש על הדרכה יסודית, ולעבור כל מערכת, אחת אחת, ולוודא שאתם מבינים איך מפעילים אותה.
2. לצלם סרטונים בעת קבלת ההסברים והדגמות.

3. לאחר קבלת ההסבר לחזור שוב על הפעולה ולוודא שכל מה שנאמר והוסבר אכן עובד.

4. לבדוק שכל האורות נדלקים.

5. לבדוק שכל החלונות נפתחים וננעלים כמו שצריך ושהתריסים עובדים.

6. לבדוק שמקומות הישיבה שאמורים להפוך למיטות אכן הופכים כמו שצריך ויש התאמה בין השולחן לרווח שבין המיטות (מסתבר שזה לא טריויאלי, גם לא בקרוואן בן חודש...מניסיון).

7. לבדוק שאין פגיעות מבחוץ (בטח אם לא מדובר בקרוואן חדש ואם יש משהו – לצלם ולוודא שנרשם שהפגיעה כבר הייתה קיימת).

9. לבדוק שהמערכות כמו חימום, גז, תנור או מכשירי חשמל אחרים שיש בקרוואן אכן נדלקים כמו שצריך ועובדים.

10. לבדוק שמיכל המים מלא ומיכל השירותים ריק (ועל הדרך כמובן ללמוד איך עושים את זה).

11. לבדוק שקיבלתם את כל התוספות שהייתם אמורים לקבל – למשל: מצעים, מגבות, שולחן פיקניק, מנגל, כיסאות/בוסטרים לילדים.

12. לבדוק שיש את כל הכלים וכלי הבישול הבסיסיים ולסכם שבמידה וחסר משהו תוכלו לרכוש  ותקבלו זיכוי (מקובל מאוד בסוכנויות הגדולות בניו זילנד).

13. לוודא שאתם יודעים מה מספר החירום והשירות ושיהיה זמין לשליפה (יחד עם מספר ההזמנה שלכם שתדרשו לציין בכל פניה שלכם לשירות).

14. אם יש מכשיר וויי פיי – תבדקו שעובד.

15. תעברו על סיכום החיוב הראשוני לוודא שלא חוייבתם על משהו שלא הייתם אמורים.

16. תוודאו שאתם יודעים את המידות של הקרוואן – הגובה חשוב במעברים במנהרות וחניונים תת קרקעיים (מהם מומלץ להימנע כמה שיותר), וכן יש צורך לציין את מידות הקרוואן במעבורת בין האיים ולפעמים גם בהזמנות של קמפינגים.


אכסון מזוודות

לרוב אין בקרוואנים יותר מדי מקום אכסון למזוודות ולכן מומלץ לצמצם את מספר המזוודות ככל הניתן, להעדיף מזוודות בינוניות וקטנות על גדולות, ולהימנע כמה שיותר מהרבה מזוודות קשיחות. במידה ולוקחים ומחזירים את הקרוואן באותו המקום ניתן לרוב לבקש להשאיר מזוודה או שתים בחברת ההשכרה.


מה כדאי להביא מהבית

- סכין רב שימושית איכותית

- קולפן טוב

- מסטר סלייסר ובלנדר מוט (למי שרלוונטי לבישולים)

- מתאם לשקע במידה וצריך ומפצל, ככה שאפשר להטעין בלילה את כל המכשירים במקום אחד. אצלינו המפצל היה מחובר באופן קבוע לכל המטענים ופשוט היינו מוציאים אותו בערב כמו שהוא, ומחזירים בבוקר למגירה.

- גומיות צבעוניות למגבות – המגבות שקיבלנו בניו זילנד היו כולן באותו הצבע, אז שמנו גומיה בצבע אחר לכל אחד בפינת המגבת וככה כל אחד ידע איזו מגבת היא שלו.

- תיק רחצה קטנה לתכשירי טיפוח שאפשר לקחת בקלות למקלחות

- תעסוקה לילדים לנסיעות – יצירה, חוברות, משחקים וכו'.

ציוד שכדאי לקנות בקניה הראשונה אחרי איסוף הקרוואן

- קופסת אכסון שקופה וגדולה (רצוי עם מכסה) ליצירה/משחקים/צעצועים לילדים. אנחנו שמרנו את הקופסה מתחת לשולחן המרכזי, שם הייתה תמיד נגישה לילדים.

- קופסאות בינוניות לדברי רחצה שנוח לקחת למקלחת וכוסות למברשות ומשחות שיניים. היינו לוקחים למקלחת קופסה כזאת שבטוחה שמפו, סבון ומרכך, וכוס עם משחות ומברשות. הייתה לנו קופסה אחת למבוגרים, קופסה אחת לילדים.

- מגבות מטבח לניגוב הכלים (לרוב מקבלים אחת או שתים, רצוי שיהיו יותר שאפשר יהיה להחליף ולכבס בתדירות גבוהה. לפעמים היו במטבחים של הקמפינגים אבל אי אפשר לבנות על זה).

- מגבות פנים קטנות, במידה ולא קיבלתם.

- סבון כלים וסבון ידיים שיהיו מתחת לכיור (כמובן לוודא קודם שלא קיבלתם כבר).

- חבילת שמרטוט רצפה לניקוי הקרוואן, אפשר גם חבילת מגבונים שתמיד נוח לשלוף.

- בקניה הראשונה בסופר שווה לבקש קופסת קרטון גדולה לאכסון נעליים וכפכפים, ככה שומרים על הקרוואן מסודר יותר במשך היום.

- אם אתם מטיילים בעונת מעבר כשעדין קר בלילות, שווה לרכוש רדיאטור קטן (אנחנו קיבלנו עליו החזר מהחברה בסוף הטיול). ככה החום נעים יותר ואפשר להשאיר אותו דולק כל הלילה. לא חובה לרכוש כזה באופן מיידי, אפשר לראות לילה או שניים אם אכן יש צורך.

- אנחנו קנינו גם לכל אחד מהילדים בובה קטנה שהם בחרו בתחילת הטיול. מסורת נחמדה שגם קצת מסמלת להם את המקום שלהם והמיטה שלהם כשיש בובה שלהם שמחכה להם שם כל היום.


החיים בקרוואן

נראה שהמטיילים בקרוואן מתחלקים לאלה שמעדיפים לעשות את הכל בקרוואן – בישולים, מקלחות וכו' ואלה שמעדיפים להשתמש כמה שיותר בפסיליטיס של הקמפינגים. אנחנו שייכים לקבוצה השניה. בשני הטיולים שעשינו בקרוואן עשינו שימוש נרחב, ובלעדי כמעט במטבחים (כולל כלי בישול, כשהיו) של הקמפינג והעדפנו מקלחת מרווחת עם מים חמים ללא הגבלה על המקלחת של הקרוואן. כמו כן ההתארגנות בבקרים וערבים הייתה מהירה ונוחה יותר כשכמה בני משפחה יכלו להתארגן ולהתקלח במקביל ולא לחכות כל פעם עד שהמקלחת של הקרוואן תתפנה. הילדים החל משלב ראשוני מאוד של הטיול כבר היו הולכים להתקלח לבד, וגם הם וגם אנחנו נהננו מהשקט הזה של סוף היום מתחת לזרם המים החמים.

גם בישול וארוחות במטבח גדול ומרווח היה יותר כיף, וגם החוויה של לראות עוד אנשים, לנהל קצת שיחות תוך כדי בישולים וארוחות הערב הוסיפה מאוד.

מבחינתנו השימוש בקמפינגים אפשר גם סוג של ספייס לכל אחד מאיתנו בסוף היום, ספייס שדי נדרש בטיול שבו כולם כל הזמן ביחד.

לעומת זאת במהלך היום עשינו שימוש נרחב מאוד בקרוואן, היינו עוצרים לפיקניקים וארוחות, מחממים אוכל בכיריים של הקרוואן ואוכלים בחוץ או בפנים, בהתאם למזג האוויר. כמעט ולא אכלנו ארוחות מלאות בחוץ, והזמינות של ארוחה בקרוואן לגמרי אפשרה זאת.

טיול בקרוואן מאפשר לעשות גם חניות "יבשות", כלומר חניה במקום שאין בו חיבור לחשמל, במקומות שונים בטבע (במידה ואין שלטים שאוסרים זאת) או סתם באמצע הדרך באיזו עיירה. אנחנו פחות עשינו את זה כי הרגשנו שאחרי כל הטבע והמסלולים והנופים הילדים מחכים מאוד בסוף היום לקמפינג טוב (שהגיע לרוב עם איזו טרמפולינה שלפעמים העסיקה אותם ערב שלם), אבל זה ללא ספק אפשרי ורבים עושים את זה, במיוחד מי שמטייל בלי ילדים.

החיים בקרוואן מאפשרים לילדים לקחת חלק גדול ופעיל מהמטלות שקשורות אליו – שטיפה וניגוב כלים אחרי ארוחות, ניקיון של הקרוואן. כל אלה מטלות קטנות יחסית והרבה פחות גרנדיוזיות מטלות בית כמו לסדר את החדר או את הכביסה, ואיכשהו הילדים מקבלים את זה לגמרי כחלק מהשגרה שלהם בטיול. בשום שלב לא הרגשנו שאין להם כוח לזה (לעומת המטלות בבית), ולא מעט פעמים הדברים האלה נעשו לגמרי ביוזמה שלהם. זהו בעיני אחד הדברים היפים בדינמיקה הזאת שמתפתחת בטיול בקרוואן, שלא קיימת בסוג אחר של טיולים ומאוד מוסיפה לאווירה ואפילו לגיבוש של כל בני המשפחה.

תפעול הקרוואן

רבים חוששים מהתפעול של הקרוואן. אכן כל ההתעסקות עם מילוי, ריקון, בישולים, שטיפות וכו' נשמעת מרתיעה בהתחלה. אל תחששו! בטיול שבו כל יום יומיים עוברים מקום, ההתעסקות עם קרוואן לא מעיקה יותר (ולדעתנו אף מעיקה משמעותית פחות) מאשר התעסקות תמידית באריזות ופריקות.

שגרת ערב של קרוואן היא מינימלית וכוללת לרוב חיבור של הקרוואן לחשמל וחיבור לחשמל של מכשירים (בעיקר ניידים/לפטופ וכו'). כמה דקות של התעסקות, לא יותר. כל שאר הדברים כמו בישולים, מקלחות, כביסות וכו' במידה ומשתמשים בפסיליטיס של הקמפינג – כלל לא קשורים לקרוואן ומתקתקים בדומה לכל מקום אחר.

שגרת בוקר של קרוואן כוללת בעיקר פינוי של כל החפצים ואכסון שלהם במגירות לקראת הנסיעה (כדי שלא יפלו), ופעם בכמה ימים ריקון השירותים (כתלות במידת השימוש בהם), ומילוי מים (גם כאן – ככל שמשתמשים יותר בקמפינגים ככה הצורך במילוי יומיומי פוחת ובטח אין צורך לעשות זאת כל יום). גם אם נדרש מילוי וריקון ברמה היומיומית, לאחר פעם או פעמיים שמתנסים בזה זה עניין של כמה דקות.

 לסיכום – טיול בקרוואן זו חוויה מדהימה, שונה, מגבשת וכיפית, שמאפשרת טיול בראש אחר קצת וספונטניות מהסוג הממכר ביותר.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.